TARTALOM

 VISSZA

 


A csontritkulás megelőzése újszülöttkorban kezdődik?




 

Közismert, hogy a kalciumban gazdag étrend fontos a csontok egészsége és teherbírása szempontjából. Az iskoláskorú gyermekeket generációk óta buzdítják a tejtermékek fogyasztására, ám a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a kalciumbevitelre már jóval korábban oda kell figyelni, mivel a csontok egészsége részben már csecsemőkorban "beprogramozódik".

Az Experimental Biology 2010 c. rendezvényen április 27-én a North Carolina State University és a US Army Research Institute of Environmental Medicine kutatói arról számoltak be, hogy az újszülött- és csecsemőkori kalciumbevitelnek nagyobb hatása lehet, mint korábban gondolták.

A kutatást Chad Stahl vezette, aki a táplálkozás növekedésre és fejlődésre gyakorolt hatásaival foglalkozik, és az újszülött csecsemők anyagcseréjének modellezésére újszülött malacokat használ. Stahl és kollégái hosszú ideje kutatják, mennyi kalciumra van szüksége a csecsemőknek a csontok optimális ásványianyag-tartalmának és erősségének kialakításához. Ez a kérdés nemcsak tudományos szempontból érdekes, hanem igen fontos a csecsemőtápszer-gyártók számára is (jelenleg a legtöbb tápszert jóval több kalciummal dúsítják, mint amennyi a csecsemők ideális tápláléknak tartott anyatejben van).

Kísérletsorozatukban a kutatók cumisüvegből etettek 12 malacot kalciumban gazdag, illetve 12 másikat kalciumban szegény tápszerrel életük első 18 napján. A vizsgálat ideje alatt gyakran vettek vért a malacoktól, és naponta mérték a testsúlyukat. A vizsgálat végén pedig mintákat vettek az állatok csontvelőjéből, májából, veséjéből és vékonybeléből, valamint tesztelték a hátsó lábak csontjainak denzitását és erősségét.

A kutatók nem találtak különbséget a két csoport között a kalciumháztartás vérben jelenlévő markereit és a növekedést tekintve, a kalciumban szegény tápszerrel etetett malacokban azonban lényegesen rosszabbak voltak a csontsűrűségre és -erősségre jellemző értékek. A csontvelőből vett sejtek részletes vizsgálata során kiderült, hogy azonos körülmények között tenyésztve a kalciumhiányos malacokból származó mesenchymalis őssejtek (amelyekből normálisan a csontképző sejtek kialakulnak) nagyobb része differenciálódott osteoblast helyett zsírsejtté a nem kalciumhiányos állatokból származó őssejtjekhez képest. A kevesebb osteoblast jelenléte a fejlődés korai szakaszában azt jelenti, hogy a későbbiekben a csontok kevésbé lesznek képesek a növekedésre és a regenerációra.

Stahl szerint míg a gyermek- és serdülőkori kalciumbevitel fontossága a csontok hosszú távú egészsége szempontjából jól ismert, eredményeik azt mutatják, hogy ennél is fontosabb szerepe lehet az újszülöttkori kalciumbevitelnek a mesenchymalis őssejtek "programozása" révén. A kutató úgy véli, ezen a területen paradigmaváltás következhet be: lehet, hogy a jövőben a csontritkulásra nem az idősek betegségeként, hanem egy gyermekbetegség későn megnyilvánuló tüneteként fognak tekinteni a szakemberek.

Szemlézte: eLitMed.hu, dr. Víg Julianna

Forrás: FASEB J. 2010 24:325.3



Kulcsszavak

csontritkulás, kalciumbevitel, mesencymalis őssejtek

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól

Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért

Tovább


Az MRSA járványtanának törvényszerűségei

"Idomított" baktériumokkal a kórházi fertőzések ellen

Tovább


A szülész-nőgyógyász szakma véleménye egységes az abortusztabletta felől

Női jogvédő szervezetek: az abortusztabletta biztonságos, erről nincs szakmai vita.

Tovább


A pszichoterapeuta mint Nagy Testvér

Gyógyír szorongásra, okostelefonon keresztül

Tovább


A csontritkulás megelőzése újszülöttkorban kezdődik?