|
TARTALOM
Fogyás és D-vitamin szint Túlsúlyos nőkben a testsúly 15 százalékának elvesztése megnöveli a vérben a zsíroldékony D-vitamin szintjét - a Fred Hutchinson Rákkutató Intézet munkatársai szerint. A D-vitamin szintje elhízottakban általában az optimálisnál alacsonyabb, ami növeli a daganatképződés, a szívbetegségek, és a cukorbetegségek kockázatát. A D-vitamin fontos szerepet tölt be a szervezet szabályozásában. Serkenti a kalcium felvételét, és csontokba való beépülését, ezáltal hozzájárul a csontok növekedéséhez. Így a D-vitamin nagymértékben segíti az időskori csontritkulás kivédését, de szerepet játszik a sejtszaporodásban, az idegrendszerben és az immunrendszerben. Sok olyan gén kifejeződését szabályozza, melyek a sejtek elköteleződésében, illetve a programozott sejthalál folyamatában töltenek be lényeges szerepet. Dr. Caitlin Mason és munkatársai egy egyéves tanulmány során a túlsúlyos nők fogyásának D-vitaminra gyakorolt hatását vizsgálták. Az American Journal of Clinical Nutrition május 25-én megjelent számában napvilágot látott tanulmány 439 elhízott hölgyre terjedt ki. Az 50 és 75 év közötti, Seattle környékén élő hölgyek legtöbbje a vizsgálat alatt diéta és testmozgás segítségével testtömegének mintegy 5-10 százalékától szabadult meg (4,5-9 kilogramm). Esetükben a D-vitaminszint számottevően nem változott, azonban azoknál, akiknél a fogyás a 15 százalékot is meghaladta, a D-vitamin vérben mért mennyisége közel háromszorosra emelkedett. Ez azért is érdekes, mert a vizsgálat kezdetekor a hölgyek 70 százalékánál a kívánatosnál alacsonyabb szintet mértek. A D-vitamin szintje az alkalmazott fogyasztó étrendtől függetlennek bizonyult. A D-vitamin számos szokványos ételben, például halakban előfordul, azonban a bőr képes a napfény hatására előállítani. Az ajánlások szerint kívánatos lenne, hogy a bőrt napi 10 percre napfény érje. Mások a szükséges D-vitamint étrend-kiegészítő formájában veszik magukhoz. Forrás: Medipress Kapcsolódó anyagok: Kövérebbek a D-vitamin hiányos gyerekek Hypertonia és nephrologia - 2011;15(1) A D-vitamin-hiány jelentősége, gyakorisága és kezelése Következetlenek a D-vitamin bevitellel kapcsolatos kutatások Déli napfénnyel pótolható a D-vitamin? A félreértett D-vitamin |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért
Tovább
Az MRSA járványtanának törvényszerűségei "Idomított" baktériumokkal a kórházi fertőzések ellen
Tovább
A szülész-nőgyógyász szakma véleménye egységes az abortusztabletta felől Női jogvédő szervezetek: az abortusztabletta biztonságos, erről nincs szakmai vita.
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |





