TARTALOM

 VISSZA

 


A kisgyermekkori fejlesztés csökkenti a felnőttkori agresszivitást


A kisgyermekkori fejlesztés csökkenti a felnőttkori agresszivitást


 


Egy olyan program során, melyben a kisgyerekek édesanyjukkal folytatott játékait és együttléteit ösztönözték, kiderült, hogy ez növeli felnőttkori intelligenciájukat, jobban tanulnak majd, de kevésbé lesznek erőszakosak is.

A vizsgálatok 20 évvel ezelőtt értek véget, azóta ez a negyedik utánkövetéses összefoglaló. „ A legizgalmasabb az erőszakos viselkedés csökkenése, mert erről korábban nem tudtunk” - magyarázza Dr. Susan Walker, a kísérlet vezetője, aki a jamaikai Nyugat-Indiai Egyetem professzora.

1980-ban a kutató és kollégái 129 jamaikai kisgyereket kezdett el vizsgálni és utánkövetni, olyanokat, akiknek a fejlődése késett, ráadásul elszegényedett területeken nevelkedtek. Egyik részüket bevonták a fejlesztő programokba, másik részük kiegészítő tápszereket kapott, egyik részük fejlesztést és tápszert is kapott, míg a negyedik csoport egyikben sem részesült. A fejlesztő tevékenységet egy szakember heti látogatása jelentette, aki megtanította az édesanyának, hogyan játsszon gyermekével, hogy vonja be gyerekét a mindennapi tevékenységekbe, valamint új játékokat és könyveket is vitt. A tápszert kapók heti 1 kg anyatej alapú tápszert kaptak. A foglalkozások két évig tartottak.

Jelenleg a gyerekek 22 évesek, átlagosan 6 ponttal magasabb az IQ-juk, mint azoknak a társaiknak, akik nem részesültek a fejlesztő foglalkozásokban. „Elemi fontosságú a koragyerekkori fejlesztés” - jegyzi meg a kutató. A gyerekek, akikkel többet foglalkoztak, 65 százalékkal kisebb valószínűséggel vettek részt verekedésekben és erőszakos cselekményekben felnőtt korukban, ráadásul jobban teljesítettek matematikából és a szövegértésük is jobb volt. A tápszeres csoportnál nem tapasztaltak hasonló hatásokat. Egyik tényező sem befolyásolta a felnőttkori alkohol- és cigarettafogyasztást, a fiatalkori terhességek számát vagy a középiskola utáni továbbtanulást. Társaikkal összehasonlítva alacsonyabbak maradtak - valószínűleg a csecsemőkori szegényesebb táplálás következtében.

A vizsgálat nem keresett magyarázatot a jobb teljesítmény okára. Feltételezhető, hogy a gyerekeknek magasabb elvárásai alakultak ki önmagukkal szemben, aminek hatására javult az iskolai teljesítményük is. „A koragyerekkori fejlesztés hatása évekkel később is érezhető: hatására javul az iskolai teljesítmény, csökken az agresszív magatartás” - állítja Dr. Benard Dreyer gyerekgyógyász professzor (New York Egyetem Orvosi Kar), aki a kutatásban nem vett részt. Szerinte hasonló programokat kellene indítani az Egyesült Államok szegény gyerekeinek és a fejlődő világban is, bár ennek költségvonzatait nem vizsgálták.

A vizsgálat értékét emeli, hogy igen jól megtervezett, sok éven át tartó utánkövetési munkának az eredménye. Walker szerint a korai fejlesztést a fejlődésben és növekedésben elmaradt gyerekek számára az alap gyermekgyógyászati ellátás részévé kellene tenni, éppúgy, mint a védőoltásokat. A közlemény a Pediatrics folyóiratban jelent meg.

Forrás: Medipress

Kapcsolódó anyagok: Új elmélet az újszülöttek agyi működéséről



Gyermekszegénység az Európai Unióban






Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól

Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért

Tovább


Az MRSA járványtanának törvényszerűségei

"Idomított" baktériumokkal a kórházi fertőzések ellen

Tovább


A szülész-nőgyógyász szakma véleménye egységes az abortusztabletta felől

Női jogvédő szervezetek: az abortusztabletta biztonságos, erről nincs szakmai vita.

Tovább


A pszichoterapeuta mint Nagy Testvér

Gyógyír szorongásra, okostelefonon keresztül

Tovább


A kisgyermekkori fejlesztés csökkenti a felnőttkori agresszivitást