|
TARTALOM
A „politabletta” csökkentheti a szív-érrendszeri betegségek kockázatát A világszerte legtöbb halálesetet okozó kór, a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésére kidolgozott kombinált gyógyszer folyamatos szedésével az infarktus vagy az agyi katasztrófa kockázata felére csökkenthető. A szer első nemzetközi vizsgálatának eredményeit a PLoS One szakfolyóirat közölte. A szív-és érrendszeri betegségek okozta halálozás néhány kockázati tényező összeadódó hatásával megmagyarázható. Két betegségek megelőzésével foglalkozó angol professzor, N.J. Wald és M.R. Law 2003-ban közölte azt az azóta egyik legtöbbet idézett tanulmányt, amelyben megfogalmazták, hogy ha minden, 55 évesnél idősebb ember szedne egy olyan több hatóanyagot tartalmazó gyógyszert, amely kedvezően befolyásolja a legfontosabb kockázati tényezőket, a szív-és érrendszeri halálozás legalább 80 százalékkal csökkenne. A javaslat sok vitával folytatódott, de közben már voltak olyan gyógyszercégek, melyek készítettek ilyen „polipillt” és ezeket a világ bizonyos részein, például Indiában vagy Iránban kedvező eredménnyel kipróbálták. Most az első több földrészen végzett vizsgálat eredményeit ismertették. A vizsgálatot az angol Simon Thom vezette. A 378 résztvevő az Egyesült Királyság, Ausztrália, Brazília, India, Új-Zéland, Hollandia és az Egyesült Államok területén élt. Valamennyien fokozott kockázatúnak minősültek szív-és érbetegség szempontjából, bár ez nem jelentette azt, hogy valamennyien magas vérnyomás betegségben szenvedtek volna, vagy emelkedett lett volna a vérük koleszterin tartalma. A polipill kis adagban tartalmaz aszpirint, valamint vérnyomáscsökkentőt és olyan készítményt, mely a vizsgálati alanyok vérében a „rossz” LDL-koleszterin szintet vitte le. Az eredmények arra utalnak, hogy ez a megelőző kezelés az infarktus és a szélütés veszélyét a felére csökkentette. A nemzetközi vizsgálat azt is jelezte, hogy minden hatodik résztvevő tapasztalt valamilyen mellékhatást és ez olyan mértékű volt, hogy minden huszadik abbahagyta a gyógyszer szedését. Számítások szerint a veszélyeztetett emberek számára ez a kezelés több kedvező esélyt jelent, mint kockázatot, bár további, mind szélesebb körű vizsgálatokra lesz szükség ennek alátámasztására. 2011. 06. 17. Forrás: MTI Kapcsolódó anyagok: Előnyös a szelén a vér koleszterinszintjére A vegetáriunosoknak alacsonyabb a kockázata metabolikus szindrómára A cukorbetegség megduplázza a szívroham esélyét A négy az egyben gyógyszerelés előnyei LAM (Lege Artis Medicinæ) - 2011;21(04)A cerebrovascularis kórképek diagnosztikája és terápiája - Visszatekintés az elmúlt két évtized hazai törekvéseire a szélütött betegek ellátásában |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért
Tovább
Az MRSA járványtanának törvényszerűségei "Idomított" baktériumokkal a kórházi fertőzések ellen
Tovább
A szülész-nőgyógyász szakma véleménye egységes az abortusztabletta felől Női jogvédő szervezetek: az abortusztabletta biztonságos, erről nincs szakmai vita.
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |




