|
TARTALOM
A szénhidrátban szegény étrend javíthatja a cukorbetegek vesefunkcióit Egy speciális, zsírban gazdag, szénhidrátban szegény étrend hatását próbálták ki 1-es és 2-es típusú cukorbetegségben a Mount Sinai Orvosi egyetem munkatársai: állatkísérletes modellben a módszer javította a vizsgált egerek vesefunkcióját. Charles Mobbs professzor és munkatársai 1-es és 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő egereket tanulmányoztak, amelyeknél hagyták kialakulni a betegség egyik súlyos szövődményét, a vesekárosodást, végeredményben pedig a veseelégtelenséget. A vizsgált állatok egyik fele speciális, szénhidrát-szegény étrendben részesült, míg a másik csoportnál a szokásos, magas szénhidrát-tartalmú diétát alkalmaztak. A PLoS ONE aktuális számában közölt tanulmány szerint a ketogénnak nevezett diéta hatására visszafejlődött a veseelégtelenség. Cukorbetegek esetén igen gyakori a betegség okozta vesekárosodás, épp ezért átütő ez az új felfedezés, mely szerint az étrendi faktor egyedül is képes befolyásolni a problémát. A speciális diéta szénhidrát-szegény, mérsékelten gazdag fehérjében, és igen magas a zsírtartalma – epilepsziás gyermekeknél sikerrel alkalmazták a görcsök visszaszorítására. A magas zsírtartalom a kevés cukor ellenére képes biztosítani a sejtek számára szükséges energiamennyiséget. A kiinduló feltételezés szerint a vesekárosodást a cukor anyagcseréje során létrejövő termékek okozzák, és amennyiben a sejtek átszoknak a ketogén anyagokra, ezt a toxikus hatást lehetne kivédeni. Sajnos a kutatók szerint a szervezet szükségletei miatt a módszer hosszú távon nem alkalmazható, azonban az eredmények szerint már egyhavi diéta is megváltoztatja, mintegy alapállapotba hozza a gének kifejeződését. Egy átfogó genetikai vizsgálat szerint az étrend pontosan azokat a géneket érinti, mely a sejtekben zajló stresszre adott válaszban, így a vesekárosodás kialakulásában érintettek. A további vizsgálatok során a diétára adott humán reakciókat fogják vizsgálni, mind a cukorbetegséghez kötött, mind az öregedés során kialakuló veseelégtelenség esetén. Elképzelhető, hogy a ketogén étrend a cukorbetegség másik súlyos szövődményén, a diabeteszes szembetegségen is segíthet. Forrás: Medipress Kapcsolódó anyagok: Az étrend mint gyógyszer |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”
Tovább
Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért
Tovább
Az MRSA járványtanának törvényszerűségei "Idomított" baktériumokkal a kórházi fertőzések ellen
Tovább
A szülész-nőgyógyász szakma véleménye egységes az abortusztabletta felől Női jogvédő szervezetek: az abortusztabletta biztonságos, erről nincs szakmai vita.
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |




