|
TARTALOM
Déli napfénnyel pótolható a D-vitamin? Egy új egészségügyi javaslat értelmében délben kell a napra menni rövidke ideig, méghozzá naptej nélkül. Hét orvosi szervezet is egybehangzóan tanácsolja a D-vitamin-utánpótlást, melyet a szervezet a természetes napfényből vesz magához. Ez a vitamin erősíti a csontokat és megelőzi a csontritkulást. Az útmutatásra azért volt szükség, mert a bőrráktól való félelem miatt az emberek már túlzott óvatossággal kezelik a napfényt. Az Egyesült Királyság Rákkutató Intézete és a Nemzeti Oszteoporózis Társaság azok közé a szervezetek közé tartoznak, melyek egyetértenek abban, hogy a „gyakori rövid idejű” tartózkodás a nyári napon hetente több alkalommal egészséges. A szakértők most azt állítják, hogy hasznos kimenni a déli tűző napsütésbe, feltéve, ha az ember rendesen felöltözik és bekeni magát naptejjel a leégés ellen. Rona Mackie professzor a Brit Bőrgyógyász Szövetségtől elmondta: „Nem ideális a magas faktorszámú fényvédő krémek folytonos használata, legalább is a D-vitamin szempontjából. Még Ausztrália is változtatott az ezzel kapcsolatos véleményén. Olyan térképeket adnak ki, melyen látható, Ausztrália mely részein nincs szükség napfényvédelemre az év bizonyos időszakaiban. A napfénnyel kapcsolatban számos nagyon negatív vélemény hangzott el. Ausztráliához képest Nagy-Britanniában nem olyan tragikusan erős a napfény, csak elvétve jelenthet veszélyt. Annyiban változott a gyakorlat, hogy szerintünk hetente többször 10-15 perc a napon megfelelő D-vitamin mennyiséget biztosít és a ráktól is megvéd” – mondta a professzor. A hivatalos ajánlásban máris szerepel a terhes nők és az öt év alatti gyermekek számára a D-vitamin pótlása. A csatlakozó nyilatkozatot kiadó szakemberek szerint viszont az édesanyákat gyakran nem tájékoztatják az ajánlásokkal kapcsolatban, ezért érdemes konzultálniuk a háziorvosukkal. A téli vitaminpótlás megoldható trópusi üdüléssel, vagy olajos hal, máj vagy dúsított margarin fogyasztásával. Az Egyesült Királyság Rákkutató Intézetének vezetője, Peter Johnson professzor elmondta: „A megfelelő táplálkozással és elegendő napfénnyel minimálisra csökkenthető a rák kialakulásának kockázata a brit lakosság nagy részénél. A D-vitamin és a rák összefüggése rendkívül összetett. A bélrák esetében van rá a legtöbb bizonyíték, hogy a D-vitamin alacsony szintje összefügg a daganat kialakulásával, de ez nem jelenti azt, hogy a vitaminhiány okozza a betegséget. Valószínűleg nem ez a fő rákkeltő tényező.” A közösen kiadott nyilatkozat olyan kérdéseket is felvetett a D-vitaminnal kapcsolatban, melyek további kutatásokat tesznek szükségessé. Többek között megállapításra vár a D-vitamin optimális szintje, és étkezési forrásainak részletezése. Forrás: Medipress Kapcsolódó anyagok: A félreértett D-vitamin A D-vitamin hiány jelentősége a gyakorlatban : A D-vitamin pótlás csökkenti az elesés kockázatát A problémás D-vitamin Napozás, pótlás, melanoma |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”
Tovább
Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |





