|
TARTALOM
Az omega-9 megelőzi a mentális betegségeket A transz-zsírokban és telített zsírsavakban gazdag élelmiszerek fogyasztása növeli a depresszióra való hajlamot - egy nemrég közzé tett spanyol kutatás szerint. Kiderült azonban az is, hogy az olívaolaj és más omega-9 zsírsavakban gazdag élelmiszerek segíthetnek a mentális betegségek megelőzésében. A Navarra és a Lad Palmas de Gran Canaria Egyetem tudósai összesen 12 000 önkéntes étrendjét vizsgálták meg a kutatás hat éve alatt. A projekt kezdetén egyik önkéntes sem mutatott depresszióra utaló tüneteket, a végén azonban már 657 depressziós páciens volt a vizsgált alanyok között. „A transz-zsírokban gazdag étrendet követő résztvevők 48 százalékkal nagyobb eséllyel lettek depressziósok, mint azok, akik nem fogyasztottak ilyen finomított zsírokat” - nyilatkozta Almudena Sanchez-Villegasa Las Palmas Egyetem segédprofesszora – „Minél több telített zsírt fogyaszt valaki, annál nagyobb az esélye a mentális betegségekre. A többszörösen telítetlen zsírsavak ugyanakkor rendkívül jó hatással vannak a mentális egészségre (is). Ezek legnagyobb mennyiségben a különböző halakban és a növényi olajokban fordulnak elő." Az PLoS ONE nevű online lapban megjelent kutatásban több helyen kiemelik, hogy a felmérést európai városokban végezték, ahol a transz-zsírok beviteli aránya csak alig 0,4 százalék. „Látszik, hogy már ilyen alacsony bevitelnél is milyen súlyos következményekkel kell számolnunk a depresszióra való hajlam tekintetében.” Összehasonlításképpen, az Egyesült Államokban a transz-zsírok beviteli aránya 2,5 százalék körül van. Jelenleg világszerte közel 150 millióan szenvednek depresszióban, és a betegek száma évről évre növekszik. „Ennek úgy tűnik, egyik fő oka, hogy a nyugati étrendben a jótékony zsírokat felváltották a telített és transz-zsírok, amelyek olcsóbbak ugyan, de fizikai és mentális egészségünkre is káros hatással vannak.” Forrás: Medipress |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”
Tovább
Évente harminc gyerek hal meg bántalmazástól Az OGYEI új szakmai ajánlást készített a gyermekbántalmazás megelőzéséért
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |





