TARTALOM

 VISSZA

 


Elég-e a megfelelő táplálkozás az egészséges szívhez?


Elég-e a megfelelő táplálkozás az egészséges szívhez?


 


Vajon megelőzhetők-e a legtöbb halálos áldozatot szedő szív- és érrendszeri betegségek megfelelő étrenddel, vagy a biztos eredményhez gyógyszerek is szükségesek? Ezt a kérdést tették fel a párizsi Európai Kardiológusok Társaságának kongresszusának ülésén, amelyen együtt vettek részt a táplálkozástudomány képviselői a szív- és érbetegségek gyógyszeres kezelésének egyik legjobb szakértőjével.

Két amerikai kutató, Steven F. Horovitz és Dean Ornish szerint megfelelő étrend betartásával a szív- és érrendszeri betegségek maximálisan megelőzhetők. Peter Sleight, az Oxfordi Egyetem szívgyógyásza azonban meg van győződve arról, hogy a legjobb eredményhez a mind jobb gyógyszerek is szükségesek.

Azt mind a két oldal elfogadta, hogy ezeknek a betegségeknek is vannak örökletes tényezői: mind több genetikai okot sikerül a szakembereknek kimutatni. Vannak földrajzi különbségek, de az emigránsok rövid idő alatt új környezetük betegséggyakoriságához alkalmazkodnak, tehát a környezeti, táplálkozási faktorok szerepe sokkal fontosabb, mint az örökletes tényezőké.

Az étkezés jelentősége a szív- és érbetegségek kifejlődésében igen lényeges. Idézték a vizsgálatot, melyben 27 szívbeteg kezdett el igen zsírszegény, vegetariánus diétát és azzal egyező életvitelt. A kontroll csoport tagjai, 20 hasonló szívbeteg folytatta megszokott életvitelét, és amikor három hónap után különböző laboratóriumi vizsgálatokkal a két csoportot összehasonlították, a vegetariánus étrendre áttérők leletei lényegesen kedvezőbbnek mutatkoztak.

Sleight viszont azt állítja, hogy a laboratóriumi leletek néhány hónapos javulása nem bizonyítja: valóban ritkábban ismétlődött-e a diétáját átrendező csoportban a szív- és érbetegségek súlyos szövődményeinek előfordulása a következő években. Nem vitás, hogy a kedvező étrend igen fontos, de a mai világban kevesen vannak, akik gyökeres életmódváltásra képesek. A kiegyensúlyozott mediterrán étrend kedvező hatását sok vizsgálat és a nemzetközi tapasztalat bizonyítja. Ehhez mind több a bizonyítottan hatásos gyógyszereket tartalmazó készítmény is és a jó koszt, szükség szerint kevés gyógyszerrel az optimális megoldás.

2011. 08. 30.

Forrás: MTI

Kapcsolódó anyagok: A hirtelen szívhalál összefügg az életmóddal




A vegetáriunosoknak alacsonyabb a kockázata metabolikus szindrómára






Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon?

Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.

Tovább


Utazás, halál - meghökkentő filmek

Cannes - az utazás és a halál a fő témák

Tovább


Abortusztabletta-mizéria

Nemzetközi körkép az abortusztabletta engedélyezettségéről

Tovább


A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak

Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”

Tovább


Elég-e a megfelelő táplálkozás az egészséges szívhez?