|
TARTALOM
Előnyös a szelén a vér koleszterinszintjére Az antioxidáns szelén napi fogyasztása nem növeli a rossz koleszterin szintjét, sőt a jó koleszterin szintjének nagyon enyhe emelkedését váltja ki - egy új brit tanulmány szerint. „Korábban mintegy nyolc kutatás készült a vér koleszterinszintjéről, amelyek összefüggést mutattak ki a vér magas szelénszintjével” – számolt be a tanulmány vezetője, Margaret P. Rayman, a Surrey Egyetem professzora. Ez azonban nem jelent ok-okozati összefüggést. „Azt vizsgáltuk, hogy valóban a szelén okozza-e a koleszterinszint emelkedését, és egyértelműen kimutattuk, hogy nincs káros mellékhatása. Sőt, biztonsággal és magabiztosan kijelenthetjük, hogy a szelén mérsékelt jótékony hatást gyakorol.” A szelén biztonságosságát azonban nem vizsgálták, és a szerzők szerint az eredmények nem elég szignifikánsak ahhoz, hogy javasolni lehetne a nyomelem étrendkiegészítőként történő alkalmazását. Az Annals of Internal Medicine május 17-i számában megjelent tanulmány során a kutatók körülbelül 500 brit férfit és nőt vizsgáltak 2000-2001-ben. A résztvevők életkora 60 és 74 év közé esett. A kísérlet elején vérvizsgálattal ellenőrizték a vér szelén, jó koleszterin és rossz koleszterin szintjét. A csoport egy része hat hónapig naponta szedett különböző dózisban szelént, míg a többiek placebót kaptak. A vizsgálati időszak végén kiderült, hogy a szelént szedő résztvevőkben az étrendkiegészítő hatására valóban megemelkedett a szelénszint, ráadásul a rossz koleszterin (LDL) szintje enyhe csökkenést, a legnagyobb dózisú szelént szedőkben pedig a jó koleszterin (HDL) szintje növekedést mutatott. Egyetlen alany sem tapasztalt súlyos mellékhatást a szelén étrendkiegészítő szedése következtében. Rayman és munkatársai arra a következtetésre jutottak, hogy a szelén kiegészítő alkalmazása nem gyakorol negatív hatást a vér koleszterinszintjére, sőt mérsékelten előnyös hatással is lehet. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozták, hogy mivel az ilyen étrendkiegészítő csak nagyon enyhe hatást gyakorol a vér koleszterinszintjére, nem javasolt a magas koleszterinszint csökkentésére, különösen olyan személyek esetében, akikben amúgy is magas a vér szelénszintje. Forrás: Medipress Kapcsolódó anyagok: A vegánok kevésbé veszélyeztetettek szívbetegségekre A hosszú, egészséges élet titka a változatos táplálkozás A tejtermékek nem növelik a szív-érrendszeri betegségek rizikóját |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon? Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.
Tovább
A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |





