TARTALOM

 VISSZA

 


Emlőrák
Zöldség-gyümölcs az ösztrogén ellen


Emlőrák
Zöldség-gyümölcs az ösztrogén ellen


 

Eddig igencsak ellentmondásos eredmények láttak napvilágot a táplálkozás és a rosszindulatú daganatok kiújulása közötti összefüggésről, viszont amerikai kutatók kifejezetten egyértelmű összefüggést találtak a zöldség- és gyümölcsfogyasztás és az emlőrák kiújulása között.

Az ösztrogén szerepe
A Journal of Clinical Oncology e heti számában közölt eredmények szerint azonban a gyümölcs- és zöldségfogyasztás jótékony hatása csak azoknál érvényesült, akiknél nem jelentkeztek hőhullámok a daganat kemo- és hormonterápiája során. Ebből arra lehet következtetni, hogy a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása az ösztrogénszintre hat. Ez a hatás azonban igen egyéni – állapították meg a kutatók.

„Az emlőrák korai stádiumában kezelt nők közül azoknak, akiknek hőhullámai vannak, jobb a túlélési aránya” – teszik hozzá a kutatók. A mostani tanulmányból az is kiderül, hogy azoknak a nőknek, akiknek a kezelés után hőhullámai vannak, alacsonyabb az ösztrogénszintje. Az emlőrákok többsége ösztrogénreceptor-pozitív, ezért a sok zöldség és gyümölcs kedvező hatása azt jelentheti, hogy általuk csökken az ártalmasan magas hormonszint – vélik a kutatók.

„A zöldségek és gyümölcsök védő hatása csak azoknál a nőknél jelentkezik az első emlőrákterápia után, akikben egy bizonyos értéknél nagyobb az ösztrogén vérszintje” – mondta John Pierce, a California University kutatója.

A számok magukért beszélnek
Az átlagosan 53 éves nők egyik csoportját arra kérték, hogy a vizsgálat ideje alatt öt helyett napi tíz adag gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasszanak. Az sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztók 16%-ában újult ki a daganat hét éven belül, míg a kontrollcsoport 23%-a került relapsusba. A menopauza után lévő nők csoportjában 47 százalékkal csökkent a kiújulás kockázata a zöldség-gyümölcs diéta mellett.

A kutatók háromezer emlőrákból meggyógyult személy adatainak elemzése után elsősorban a megelőzés szempontjából tartják fontosnak a zöldségben, gyümölcsben és rostban gazdag étrendet.


Szemlézte: eLitMed, dr. Kern Dávid

Forrás: Journal of Clinical Oncology Dec 15 2008 [előzetes elektronikus közlés]


Kulcsszavak

zöldség- és gyümölcsfogyasztás, emlőrák, ösztrogénszint, hőhullámok, ösztrogénreceptor-status

Hozzászólások:

Nincs jogosultsága ehhez a cikkhez hozzászólni.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon?

Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.

Tovább


Utazás, halál - meghökkentő filmek

Cannes - az utazás és a halál a fő témák

Tovább


Abortusztabletta-mizéria

Nemzetközi körkép az abortusztabletta engedélyezettségéről

Tovább


A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak

Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”

Tovább