TARTALOM

 VISSZA

 


Fehérjedús étrend a csípőtörés megelőzésére




 

Idős emberekben a fehérjedús étrend csökkenti a csípőtáji törések kockázatát - tették közzé a Harvard Medical School egyik filiáléja, az Institute for Aging Research of Hebrew SeniorLife kutatói az Osteoporosis International című szaklapban.

Marian T. Hannan és kollégái egy korábbi vizsgálat, a Framingham Osteoporosis Study 946 részvevőjének (576 nő és 370 férfi, átlagéletkor 75 év) fehérjefogyasztását elemezték. Azt találták, hogy abban a csoportban, amely a fehérjefogyasztást tekintve a legalsó 25%-ot képviselte, körülbelül 50%-kal több csípőtörés következett be, mint azokban, akik a legtöbb fehérjét fogyasztották.

Míg korábbi vizsgálatok azt mutatták, hogy a fehérjefogyasztás mennyisége a csontok ásványianyag-tartalmával is összefügg, Hannan szerint fehérjedús étrend azáltal is megvédheti az idős embereket a csípőtáji törésektől, hogy növeli az izomtömeget. A legtöbb törés eleséskor következik be, amelyben szerepe lehet a csökkent izomtömegnek és az alsó végtag gyengülésének.

Hannan, a Harvard Medical School orvosprofesszora azt ajánlja, hogy az idősebb nők naponta legalább 46 g fehérjét fogyasszanak, az idősebb férfiak pedig legalább 56 g-ot. Ez származhat állati forrásból (hús, hal, tojás és tejtermékek) és növényi forrásból is (hüvelyesek, gabonafélék, olajos magvak és zöldségek). Az idézet vizsgálatban nem vették figyelembe az elfogyasztott fehérje típusát.

A proteinfogyasztás növelése mellett Hannan rendszeres testmozgást ajánl az izmok erősítése és az egyensúlyozóképesség megőrzése érdekében, továbbá megfelelő hétköznapi óvintézkedéseket, például az otthoni veszélyforrások csökkentését. A 65 év felettiekben bekövetkező csípőtáji töréseknek több mint 95 %-át az elesés okozza, és súlyos egészségi problémákhoz vezethet, továbbá csökkent életminőséget és korai halált okozhat.

Szemlézte: eLitMed.hu, dr. Víg Julianna

Forrás: Osteoporos Int. 2010 May 5. [Epub ahead of print]



Kulcsszavak

csípőtáji törés, osteoporosis, fehérjefogyasztás, csont ásványianyag-tartalma

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon?

Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.

Tovább


Utazás, halál - meghökkentő filmek

Cannes - az utazás és a halál a fő témák

Tovább


Abortusztabletta-mizéria

Nemzetközi körkép az abortusztabletta engedélyezettségéről

Tovább


A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak

Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”

Tovább


Fehérjedús étrend a csípőtörés megelőzésére