TARTALOM

 VISSZA

 


Ízletes étkek és az emlőrák-prevenció


Ízletes étkek és az emlőrák-prevenció


 

Úgy tűnik, hogy a gombák és kivonataik, valamint a zöld teában található polifenolok emlőrák ellenes hatásúnak. Kínában a gombák és a zöld tea is alapélelmiszer, itt az emlőrák incidenciája négy-ötször kisebb, mint az a fejlett országokban jellemző. Lehetséges, hogy ezek az étkezési szokások a felelősek részben a kisebb arányokért?

Egy új, az International Journal of Cancer-ben közölt vizsgálat szerzői összehasonlították ezer, újonnan diagnosztizált emlőrákban szenvedő nő és ugyanennyi egészséges, életkor szerint illesztett nő étrendjét Hangzhouban (Kína). A résztvevők egy alkalommal kérdőívet töltöttek ki, amelyben rákérdeztek egyes ételek, például a szárított és nyers gomba, valamint a zöld tea fogyasztására.

Az emlőrákban szenvedő nők kevésbé voltak képzettek, kisebb valószínűséggel szedtek orális fogamzásgátlót vagy alkalmaztak hormonkezelést, és nagyobb valószínűséggel voltak passzív dohányosok vagy emlőrákos nők egyenes ági hozzátartozói, mint a kontrollszemélyek. Az e tényezők szerint korrigált elemzés eredményei szerint mind a premenopauzás, mind a menopauza utáni nők közül a szárított vagy friss gomba fogyasztásában a legfelső kvatilisbe tartozók esetében volt a legkisebb az emlőrák kockázata: a gombát nem fogyasztó nőkhöz képest a naponta legalább 10 g friss gombát fogyasztók esetében az emlőrák korrigált esélyhányadosa 0,34-nak adódott, a napi legalább 4 g szárított gombát fogyasztók esetében pedig a korrigált esélyhányados 0,50 volt.

A gombafogyasztásnak az emlőrák kockázatára kifejtett hatása dózisfüggő volt. A friss vagy szárított gombán kívül a zöld tea fogyasztása additív, dózisfüggő módon befolyásolta az emlőrák kockázatát. A zöld teából és friss gombából legtöbbet fogyasztó nők esetében 0,11-nak találták a korrigált esélyhányadost, és 0,18-nak a legtöbb zöld teát és szárított gombát fogyasztók esetében.

Mivel a tápanyagok fogyasztási gyakoriságára vonatkozó kérdőív 100 kérdésből állt, nem valószínű, hogy a felidézésből eredő torzítás befolyásolta volna ezeket az eredményeket. Szerepet játszhattak viszont ismeretlen zavaró tényezők, és lehet, hogy ez a hatás csak a kínai, illetve az ázsiai származású nők esetében lép fel. Nehéz meghatározni az ilyen étrendi vizsgálatok eredményeinek a klinikai jelentőségét: Tanácsoljuk a nőknek, hogy egyenek gombát, és igyanak zöld teát, hogy csökkentsék az emlőrák kockázatát? Az összefüggés izgalmas – és biológiailag ésszerű – de további információkra van szükségünk, mielőtt ilyen diétás tanácsokat adnánk.


Szemlézte: eLitMed.hu, dr. Kern Dávid

Forrás: Int J Cancer 2009 Mar 15; 124:1404.


Kulcsszavak

emlőrák, gombafogyasztás, fokhagymafogyasztás, Kína

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon?

Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.

Tovább


Utazás, halál - meghökkentő filmek

Cannes - az utazás és a halál a fő témák

Tovább


Abortusztabletta-mizéria

Nemzetközi körkép az abortusztabletta engedélyezettségéről

Tovább


A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak

Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”

Tovább


Ízletes étkek és az emlőrák-prevenció