TARTALOM

 VISSZA

 


Kapcsolat van a nyugati étrend és az ADHD között




 

A Perth-i Telethon Intézet munkatársai kimutatták, hogy serdülök esetén kapcsolat van a nyugati típusú étrend és a figyelemhiányos-hiperaktív zavar (ADHD) között.

A Journal of Attention Disorders online számában megjelent tanulmányt Wendy Oddy és munkatársai végezték el: 1800 serdülő étrendjét vették górcső alá, „egészséges” és „nyugati” csoportba kategorizáltak. Miután kiszűrték a társadalmi és családi tényezőket, megállapították, hogy a nyugati típusú étkezési mintázat mintegy kétszeresére növeli a figyelemhiányos-hiperaktív zavar kockázatát.

Az „egészséges” mintázat friss zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrendet jelent, teljes kiőrlésű gabonával, és halakkal, magas omega-3 zsírsavtartalommal, rosttal és folsavval. A „nyugati” típus jellemzője ugyanakkor a tartósítószer, a kémiai kezelés, a fagyasztás, a sok vörös hús, az édesség, a magas, főként telített zsírtartalom, a finomított cukor és a sok só volt. Pontosan ez utóbbi jellemzők mellett találták a betegség nagyobb arányát.

Dr. Oddy és munkatársai ajánlása szerint a serdülőknek nem optimális a sok zsírsav, sokkal kívánatosabb lenne az omega-3 telítetlen zsírok fogyasztása, mely az agyműködés és a mentális egészségi állapot számára előnyökkel jár. A nyugati típusú diéta nem tartalmaz olyan kismennységben szükséges alapvető tápanyagokat, melyek serkentik az agyműködést, ugyanakkor sokkal gazdagabb színezékben, ízesítő szerekben, adalékanyagokban, melyek mind-mind hozzájárulnak a zavar kialakulásához.

Ugyanakkor a figyelemhiányos-hiperaktív zavar több kutató által vitatott diagnózis. A BMJ márciusi kiadásában Joanna Moncrieff fogalmazta meg kételyeit a kórképpel kapcsolatban.

A táplálkozás és a gyermekek mintegy 5 százalékát érintő figyelemhiányos-hiperaktív zavar közötti kapcsolat további feltárására további vizsgálatok szükségesek, ugyanis nem tiszta, hogy az egészségtelen étrend vezet a zavarhoz, vagy pedig a gyermekek a zavar következtében részesítik előnyben az egészségtelen ételeket.


Forrás: Medipress

Kapcsolódó link: Journal of Attention Disorders

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon?

Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.

Tovább


Utazás, halál - meghökkentő filmek

Cannes - az utazás és a halál a fő témák

Tovább


Abortusztabletta-mizéria

Nemzetközi körkép az abortusztabletta engedélyezettségéről

Tovább


A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak

Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”

Tovább


Kapcsolat van a nyugati étrend és az ADHD között