|
TARTALOM
Nem kell rögtön csontépítő gyógyszer Csontritkulás esetén először elegendő megemelni a táplálékokkal bevitt kalcium és D-vitamin mennyiségét vagy kalcium illetve D-vitamin tablettákat szedni - az Illinois Egyetem kutatói szerint. „Sokak számára a csontépítő gyógyszereket csak második vonalban kell alkalmazni” - véli Karen Chapman-Novakofski dietetikus professzor. Azoknál, akiknél megnő a kalcium és D-vitamin bevitele, fokozódik a csontsűrűség is és csökken a csípőtörések valószínűsége. „Az orvosok valószínűleg azért is egyből tablettákban gondolkoznak, mert nem tartják valószínűnek, hogy a betegek változtatnak étkezési szokásaikon” - mondja a szakértő. Az ilyen típusú gyógyszerek ellenben drágák, sok mellékhatásuk van (csípőtörések száma emelkedik, elhal az állkapocscsont), csak akkor kellene hozzájuk folyamodni, ha a diéta nem segít. A biszfoszfonátok például beleszólnak a csontanyagcserébe, gátolják az oszteoklasztokat, melyek a régi csontot bontják le annak érdekében, hogy helyette új épülhessen. Hatására az új csont a régi tetejére épül. A csontsűrűség ugyan nő, de a szerkezet megváltozik. A vizsgálatok során a sűrűséget mérik, a szerkezetet nem vizsgálják, ez téves következtetésekhez vezethet: az eredmények ugyan javulnak, de a csonttörések veszélye nem csökken. A középkorú nőknek sok kálciumot kellene fogyasztaniuk anélkül, hogy elhíznának. „ A menopauzában a nőknek napi 1200 milligramm kalciumot kellene fogyasztaniuk. Három pohár sovány (1 százalékos) tej 900 milligrammot tartalmaz" - ismertette Chapman-Novakofski. „A maradékot könnyen bejuttathatjuk kalciumban gazdag vagy azzal dúsított ételekkel”. A D-vitaminnal és kalciummal dúsított ételek száma meredeken emelkedik. Ilyenek például a szójatej, a narancslé, a joghurt, egyes sós kekszek, müzlik, kenyerek, reggeli müzliszeletek, sőt egyes sütemények is. A vizsgálat során az étrendi fehérjék, K-vitamin, szója és a nátrium hatásait is vizsgálták. Az új ajánlások szerint célszerű a nátriumbevitelt is csökkenteni. „Az alacsony sóbevitel jótékonyan hat a csontokra is. Sokan csupán megszokásból már a megkóstolás előtt megsózzák ételeiket, ez egy okkal több, hogy a jövőben ne tegyék" - tanácsolja a professzor. „Célszerű nagyon változatos étrendet követni. A füstölt vagy feldolgozott húskészítmények, a bacon, a löncshús és a készételek mind-mind rengeteg sót tartalmaznak, ami árthat a csontoknak is. A sajt szintén magas sótartalmú, tehát próbáljuk a kalciumot másként bejuttatnia a szervezetbe." Ha megfelelően táplálkozunk, nemcsak a kalcium és D-vitamin bevitelre kell figyelnünk. Csontjaink egészsége szempontjából fontos a megfelelő fehérje-, az alacsony nátrium- és a magas magnézium-, illetve káliumbevitel. „Fogyasszunk sok zöldséget és gyümölcsöt, megfelelő mennyiségű kalciumot és fehérjét, továbbá kevés sót" - javasolja a dietetikus. Hasznos a testedzés is. Az aerobik, egyensúly-, erő- és rugalmasságot fokozó gyakorlatok segítségével a törzsizmok megerősödnek, így segítenek megelőzni az eséseket. Fontos a gyakorlatok váltogatása, különben a csontok megszoknak egy bizonyos terhelést, és csökken a csontújraképződés. A kutatók következtetéseiket az elmúlt 10 év 219 összefoglalója alapján készítették. A közlemény a Nutrients aktuális számában jelent meg. Forrás: Medipress Kapcsolódó anyagok: Számos betegség ellen hasznos a D-vitamni Hypertonia és nephrologia - 2011; 15(1) A D-vitamin-hiány jelentősége, gyakorisága és kezelése A csontritkulás gyógyszeres kezelése meghosszabbítja az életet Déli napfénnyel pótolható a D-vitamin? Fehérjedús étrend a csípőtörés megelőzésére |
Extra tartalom: ROVAT TOVÁBBI CIKKEI Európai Egészségbiztosítási Kártya Okostelefonon? Az Európai Bizottság megbízásából létrehozták az „Európai Egészségbiztosítási Kártya” alkalmazásokat okostelefonokra.
Tovább
A válság labirintusában: zsákutcák és kiutak Konferencia: „Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE”
Tovább
|
hirdetés hirdetés hirdetés |





